Jak przygotować krótką prezentację o produkcie – pitch, pitch, pitch

Podczas piątych zajęć będziecie ćwiczyć prezentowanie – mówienie o swoim projekcie, startupie, biznesie, czyli tzw. pitchowanie w dowolnych, często nieprzewidywalnych sytuacjach. Nie chodzi tutaj o przygotowanie prezentacji dla określonego odbiorcy, tylko dla odbiorcy napotkanego przypadkowo, klienta, partnera biznesowego, znanego przedsiębiorcy, z którym weszliście nagle do jednej windy. Poniżej kilka porad, jak się do tego przygotować.

Mów z pasją i zaangażowaniem.

Wywołaj emocje u słuchacza. Niech utożsami się z problemem, który twój produkt rozwiązuje.

Wykorzystuj proste zdania, zrozumiałe dla każdego słowa i porównania.

Mów całym ciałem. Niech twój słuchacz widzi, że jarasz się tym, o czym mówisz.

 

Masz tylko 15 sekund!!!
by przykuć uwagę słuchacza, zainteresować go tym, co masz mu do powiedzenia.
NIE MÓW więc o tym, ile masz lat, do której klasy chodzisz, że lubisz grać w piłkę lub gry, albo oglądać skoki narciarskie. Wal prosto z mostu o tym co ważne, bolesne, wkurzające, przygnębiające.

Co można powiedzieć w 15 sekund?

1. Zacznij kulturalnie :)

Dzień dobry, jestem Idefons.

2. NAJPIERW PROBLEM (BÓL)…

Po powitaniu bez chwili wahania przejdź do ataku. Szybko i sprytnie złap słuchacza na haczyk, wzbudź jego zainteresowanie – powiedz tę jedną rzecz, która sprawi, że słuchacz utożsami się z tobą, twoim problemem lub twoją potrzebą. I najlepiej niech… poczuje ból! Im większy ból, tym większą część uwagi słuchacza skupisz na sobie i tym, co mówisz.

Jak to zrobić?

  • Opowiedz krótką, angażującą, np. wzruszającą lub przerażającą historyjkę.
  • Powiedz coś wesołego, ludzie lubią się śmiać.
  • Zadaj pytanie, najlepiej retoryczne, ale poruszające (masz tylko 15 sekund, nie oddawaj ich słuchaczowi).
  • Przytocz jakieś interesujące dane, informacje, statystyki.
  • Zacytuj jakieś znane powiedzenie, zdanie, coś rozpoznawalnego.

Pamiętaj, że powyższe sposoby powinny być powiązane z problemem lub potrzebą jaką zaspokaja Twój produkt. Musisz to zrobić w maksymalnie 2 zdaniach.

Mów prosto i z zaangażowaniem. Pokaż  problem na własnym przykładzie albo jeszcze lepiej na przykładzie twojego słuchacza.

Mów obrazami (wykorzystaj takie zwroty jak: wyobraź sobie, zobacz, przypomnij sobie, pamiętasz jak?). Pokaż jak wielki jest ten problem. Nikomu nie zaszkodzi jak trochę nawet przestraszysz?

Jeśli trzeba, to zadaj pytanie, o to jak często słuchacz doświadcza tego problemu i jak się z tym czuje – pozwól mu przypomnieć sobie ból, potrzebę, niech się utożsami z problemem – w ten sposób właśnie wzbudzasz zainteresowanie. Ale nie czekaj na odpowiedź, tylko szybko…

3. POKAŻ ROZWIĄZANIE

Powiedz, że [nazwij twój produkt] jest twoje rozwiązanie, które daje użytkownikowi [wskaż konkretnie komu] konkretną korzyść [wskaż konkretnie jaką]. Możesz podać krótki przykład JAK twój produkt rozwiązuje ten problem i DLACZEGO robi to lepiej niż jakikolwiek inny produkt.

Powiedz to wszystko w jednym zdaniu. Nie daj słuchaczowi czasu na wtrącenie w myślach „no i co z tego?”

UWAGA! UWAGA! UWAGA!

  • Nie używaj specjalistycznego, eksperckiego żargonu.
  • Nie podawaj zbyt wielu informacji!

Słuchacz szybko się zgubi i straci zainteresowanie! Wybierz tylko 1 max 2 najważniejsze pokazujące skalę problemu lub potrzeby, które rozmówca jest w stanie błyskawicznie zrozumieć.

 

Czy da się to wszystko zrobić w jednym zdaniu?

Zastanów się nad tym zdaniem:

Dzień dobry, jestem Harry, a mój  kieszonkowy windorozwalacz błyskawicznie uwalnia z uszkodzonej windy ludzi, którzy w niej utknęli i sprawia, że ich paniczny strach zamienia się poczucie błogiego stanu jak po tabliczce czekolady ;-)

a potem

4. POCHWAL SIĘ SWOIMI SUPERMOCAMI

Pokaż nieuczciwą przewagę twojego rozwiązania.  Powiedz dlaczego to właśnie twoje rozwiązanie jest najlepsze i dlaczego słuchacz będzie go pragnął, pożądał o każdej porze dnia i nocy.

Pokaż też wyraźnie, że to ty jesteś właśnie tą osobą, a nie nikt inny, która jest w stanie zapewnić, że to rozwiązanie będzie najlepsze.

I jeszcze raz przypominamy – mów w dziecinnie prosty, zrozumiały sposób.

 

5. Przebieg dalszej prezentacji lub rozmowy

Jeśli czujesz w tym momencie, że złapałeś słuchacza na wędkę, to masz jeszcze kilka minut, żeby go przyciągnąć do swojej łódki.

Z klientem

Jeśli rozmawiasz z potencjalnym klientem pokaż mu korzyści jakie osiągnie używając twojego produktu i roztocz wizję na wszystkie możliwe zmysły.

Bądź jednak ostrożny i nie odbiegaj poza rozwiązanie najbardziej palącego problemu lub potrzeby, którą wskazał twój rozmówca. Bazuj na przykładach, zadawaj pytania, pokaż wyraźne zainteresowanie problemami lub potrzebami rozmówcy.

Postaraj się by poczuł, że wspólnie rozwiązujecie jego problem.

 

Z patrnerem biznesowym, ewentualnie inwestorem

Jeśli uda Ci się przykuć wstępną uwagę partnera biznesowego lub inwestora, to na pewno mocniej nastawi uszu, kiedy usłyszy:

„to może jeszcze opowiem jak na tym zarabiamy…?”

Ale musisz się do tego wcześniej dobrze przygotować.

Jakiej wiedzy będzie oczekiwał od Ciebie inwestor?

a) Jak duży jest rynek na Twój produkt. Podaj wiarygodne źródła twoich danych.

b) Where is the money? Jak projekt będzie zarabiał lub jak już zarabia, jeśli zarabia. Skąd masz pieniądze na obecne działania przy projekcie. Skup się przede wszystkim na jednym, najbardziej znaczącym źródle przychodów. Na koniec wspomnij też o innych formach zarabiania na twoim produkcie, jeśli takie istnieją.

c) Wskaż konkurencję oraz twoje mocne strony na jej tle, co robisz lepiej niż ona. Porównuj, ale nie krytykuj!

Uwaga! Przenigdy nie mów, że nie masz konkurencji. Nawet jeśli nie masz bezpośredniej, bo produkt jest bardzo innowacyjny, to na pewno masz pośrednią, tylko pewnie zbyt słabo przyłożyłeś się do pracy domowej.

d) Powiedz ilu masz już użytkowników lub klientów. Pokaż w jaki sposób i jak szybko ich zdobywasz, ile cię to kosztuje czasu, pracy lub pieniędzy.

e) Przedstaw twój zespól i jego najmocniejsze strony. Podaj konkretnie dlaczego nikt wam nie podskoczy. Jeśli wydaje Ci się, że nie macie mocnych stron, to źle odrobiłeś pracę domową. Każdy ma jakieś mocny strony, czasem nawet twoje słabości mogą być twoim przewagami, np. brak doświadczenia może być uznany jako atut świeżego spojrzenia.

f) Chwal się. Opowiedz co do tej pory stworzyłeś? Czy masz jakichś partnerów, użytkowników, klientów.

g) I nie bój się mówić czego potrzebujesz, żeby twój projekt podbił świat. Wskaż ile i na co dokładnie potrzebujesz kasy, jakiej wiedzy, jakich kontaktów, jakich ludzi i z jakimi kompetencjami.

 

A teraz zapisz sobie odpowiedzi na wszystkie postawione wyżej pytania na kartce, a potem… prezentuj do siebie, przed psem, kotem, chomikiem, przed lustrem, przed rodziną, przed znajomymi, przed nieznajomymi.

ĆWICZ, UDOSKONALAJ, ĆWICZ, UDOSKONALAJ, ĆWICZ, UDOSKONALAJ, ĆWICZ… itd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *