Kategorie
Porady

Lean Canvas – cały biznes na 1 kartce

Podczas 4. warsztatów wypełnialiście w zespołach dokument o nazwie Lean Canvas. Jest to dokument opracowany przez Asha Maurya, który na początku świetnie zastępuje stworzenie planu biznesowego i pozwala: 

  1. na lepszy wgląd w całą ideę twojego pomysłu na biznes,
  2. podczas procesu tworzenia łatwo i szybko dopracować wstępne założenia i najważniejsze elementy biznesu,
  3. osobie z zewnątrz, np. inwestorowi szybko zapoznać się z pomysłem na biznes oraz jego elementami i założeniami,
  4. szybko znaleźć w tym pomyśle różne luki i niedopatrzenia,
  5. opracować na tej podstawie minimalną wersję produktu
  6. przygotować krótką przemowę o biznesie (tzw. pitch), czyli to co należy o nim powiedzieć potencjalnym klientom oraz inwestorom.

Lean Canvas składa się z 9 pól, które należy wypełnić w odpowiedniej kolejności.

Opracowany na początku biznesowej drogi Lean Canvas  należy co pewien czas aktualizować, wraz ze zmianami założeń biznesu lub osiągnięciem kolejnych etapów rozwoju. Warto zaglądać do niego znacznie częściej, by przypomnieć sobie ustalony kierunek rozwoju, związane z tym działania i wskaźniki pomiaru tego, czy firma rozwija się po Twojej myśli.

Kolejność wypełnienia Lean Canvas i pytania na jakie należy sobie odpowiedzieć:

1. PROBLEM

Wprowadź maksymalnie 3 problemy lub potrzeby, które Twój startup ma rozwiązać. Pamiętaj, żeby być jak najbardziej precyzyjnym przy opisie, najlepiej skupiając się na początku tylko na 1 problemie lub potrzebie.

Zastanów się zatem jaki problem chcesz rozwiązać lub jaką potrzebę chcesz zaspokoić? Czy istnieją inne rozwiązania tego problemu?

2. KLIENCI

Nie ma biznesu bez klientów, dlatego w tym polu napisz kto konkretnie będzie korzystał z Twojego rozwiązania. Opisz potencjalnego klienta bardzo szczegółowo, uwzględniając jego wszystkie charakterystyczne cechy, m.in. wiek, płeć, zainteresowania, status materialny, status rodzinny, z jakich rzeczy korzysta, jakim jest typem człowieka, poziom wykształcenia, itd. Bądź bardzo precyzyjny. Możesz tu wypisać kilka segmentów klientów, ale nie przesadzaj! Na początek opisz najlepiej na 1-2 grupy, w tym tzw. early adopters, czyli osoby z kręgu twoich potencjalnych klientów, co do których istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą skłonni wypróbować testową wersję Twojego produktu, bo po prostu są otwarci na nowości i lubią je testować.

3. PROPOZYCJA WARTOŚCI (tzw. UVP, czyli Unique Value Proposition)

Przy tym polu zadaj sobie pytania i zapisz odpowiedzi na nie:

Jakie korzyści odniesie Twój klient po skorzystaniu z Twojego produktu? 

Czym wyróżnia się Twój pomysł na tle konkurencji bezpośredniej lub pośredniej i dlaczego Twoim zdaniem Klient zwróci na to uwagę lub to kupi?

Następnie zapisz UVP w postaci jednego zdania, które w prosty sposób odpowie: co jest Twoim produktem i jaki rozwiązuje problem? Kto będzie z tego korzystał? Co przekona potencjalnego Klienta do skorzystania właśnie z Twojego produktu? (zdanie nie musi odpowiadać na te pytania akurat w tej kolejności).

Na podstawie powyższego zdania stwórz pierwszy slogan Twojego produktu.

 

4. ROZWIĄZANIE

W pierwszym polu podałeś problemy/potrzeby Twoich klientów. Teraz napisz jak je rozwiążesz. Skup się na opisaniu tego w formie MVP, czyli jak najprostszym rozwiązaniu tego problemu, które można wcielić w życie bez kosztów i w jak najkrótszym czasie.

W maksymalnie 3 zdaniach opisz, w jaki sposób chcesz rozwiązać problem z punktu 1.

Odpowiedz sobie przede wszystkim na pytanie:

Co jest niezbędnym elementem tego rozwiązania? 

Nie zagłębiaj się w szczegóły! Zapisz to rozwiązanie w prosty i zrozumiały dla każdego sposób – tak jakbyś miał wytłumaczyć to przedszkolakowi. Możesz skorzystać z porównań lub odniesień do innych rozwiązań i produktów, jeśli uważasz to za konieczne, np. mój antywagarowy lokalizator uczniów będzie jak niewidoczna smycz – kiedy tylko dziecko wyjdzie poza teren szkoły to lokalizator włączy alarm, który wezwie ochronę i będzie krzyczał: wracaj na teren szkoły!

5. NIEUCZCIWA PRZEWAGA

Każdy z ludzi jest unikalny i niepowtarzalny, co w pewnych sytuacjach daje wybrańcom większe szanse i przewagę nad innymi, np. ktoś kto jest z natury bardzo szczegółowym perfekcjonistą będzie zapewne też bardzo dobrym zegarmistrzem. Podobnie każdy produkt może mieć swoją unikalną, trudną do skopiowania cechę lub po prostu Twoja firma może mieć to coś, co pozwoli jej lepiej funkcjonować i konkurować na rynku.

Poszukaj w swoim produkcie, albo w sobie, albo w Twoim zespole tej unikalnej, trudnej do skopiowania lub kupienia rzeczy.

Może to być niezwykła technologia, której jeszcze nikt nie wymyślił. Mogą to być Twoje lub Twoich bliskich dobre kontakty z kimś ważnym, kto ma duży wpływ na rynek, na których chcesz działać. Mogą to być istotne dla Twojego biznesu informacje, do których tylko Ty masz dostęp. Może to być Twój zespół o unikalnych kompetencjach lub zespół ekspertów z ogromnym doświadczeniem. Może to być także Twoja bardzo dobra pozycja społeczna lub autorytet wśród potencjalnych klientów lub wiele innych rzeczy. Rusz głową, rozejrzyj się dookoła siebie. Czasami Twoją nieuczciwą przewagą może być to, co inni uważają za słabość, tylko trzeba to odpowiednio wykorzystać!

6. PRZYCHODY

Jeśli już wiesz co chcesz oferować i komu chcesz to oferować, jakie dasz korzyści oraz co będzie tą unikalną, trudną do skopiowania cechą, to czas zastanowić się ile za ten produkt będziesz chciał pieniędzy i kto to od ciebie kupi (niekoniecznie muszą to być klienci, których wcześniej opisałeś). Zastanów się:

Co sprzedajesz – produkt czy usługę, czy może jakąś hybrydę? Za co klienci chcą płacić? Ile są w stanie płacić? Czym chcą płacić – pieniędzmi czy w inny sposób, np. wolą Ci zostawić swoje dane (jak robimy to na Facebooku), a ty już będziesz musiał się postarać jak je spieniężyć? 

Zapisz wszystkie możliwe źródła przychodów jakie przychodzą Ci do głowy.

Jeśli okazało się, że klienci, których opisałeś wcześniej to tzw. niepłacący pieniędzmi klienci, to dodaj do tego pola jeszcze klientów, których ustaliłeś w ramach analizy tego punktu, czyli tych, którzy zapłacą pieniędzmi za to, co im dostarczysz, np. za informacje o niepłacących klientach.

7. KOSZTY

W tym polu uwzględnij wszystkie koszty, jakie twój startup poniesie:

a) w związku z wejściem na rynek, czyli wszelkie początkowe koszty jednorazowe, np. badanie rynku, stworzenie strony internetowej, stworzenie prototypu, stworzenie aplikacji mobilnej, zakup maszyn, organizację konferencji prasowej, wydruk ulotek, postawienie obiadu kilku fejmom (pamiętaj, że to tylko przykłady – do tego kosztowne – i na samym początku twój startup powinien to wszystko zrobić jak najmniejszym kosztem, a najlepiej bezkosztowo)

b) aby utrzymać działalność, czyli wszelkie koszty stałe (np. hosting, domena, księgowość, artykuły biurowe, reklama, koszty narzędzi do analizy lub monitorowania firmy, pracownicy, itd.) oraz koszty zmienne  (np. usługi doradcze, udział w konferencjach, targach, podróże, itd.)

8. KLUCZOWE WSKAŹNIKI

To jedno z trudniejszych do wypełnienia pól. Wypełniając je należy zastanowić się:

Jakie informacje będą pokazywały, czy Twój startup rozwija się zgodnie z założeniami, czy nie? Skąd będziesz wiedzieć, jak Twój produkt radzi sobie na rynku? Czy spełnia założone potrzeby lub rozwiązuje problemy, a może inne? Czy Twój produkt jest wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem, czy inaczej? Jak często z niego korzystają? Czy po zużyciu ponownie kupują Twój produkt? Kto tak naprawdę korzysta z Twojego produktu? Jak reagują na Twój produkt klienci podczas pierwszego kontaktu? Skąd dowiadują się o Twoim produkcie? Jak trafiają na Twoją stronę? Jak zachowują się na Twojej stronie? Czy już zarabiasz na swoim produkcie, czy tracisz? Ile zarabiasz lub tracisz?

Wskaźniki trzeba regularnie monitorować, by cały czas trzymać rękę na pulsie swojego startupu. Jeśli założyłeś monitorowanie za pomocą płatnych narzędzi uwzględnij to w kosztach w punkcie 7.

9. KANAŁY DOSTĘPU DO KLIENTA

Ostatnie pole, w którym należy wprowadzić wszelkie sposoby dotarcia do klientów.

Skąd będą wiedzieli o Twoim produkcie? Jak będziesz ich zdobywać? Jak będziesz im oferować swoje produkty? Kupisz reklamę? Jaką i gdzie? Wyślesz handlowców w teren? Ilu, jak często? A może Twój zespół będzie obdzwaniał potencjalnych klientów? Założysz fanpage’a i będziesz przekierowywał ruch na strony swoich produktów a może będziesz sprzedawać przez fanpage’a? Będziesz roznosić ulotki po firmach? Wyślesz mailing? Rozkleisz nalepki w toaletach? Masz inne pomysły?

Zapisz to wszystko, co odpowiada charakterowi Twojego biznesu.

Teraz wróć do pola 7 i dopisz koszty związane z wybranymi kanałami dostępu do klienta, np. koszty telefonu, paliwa, wydruku nalepek, zatrudnienia roznosicieli ulotek, handlowców, wynajęcia call center itd.

Poniżej znajdziesz link do świetnego darmowego narzędzia, które pozwala w prosty sposób stworzyć online, a następnie wydrukować Lean Canvas:

TUZZIT.COM

Żeby skorzystać najedź kursorem na szablon i kliknij „USE IT ON TUZZIT”

Jeśli coś jest niejasne lub potrzebujesz pomocy to napisz do nas, albo zadzwoń.

2 odpowiedzi na “Lean Canvas – cały biznes na 1 kartce”

Witam, mam takie pytanie: na czym zarabia instagram? Jeżeli robię lean canvas właśnie tej aplikacji to co wpisać w przychodach?

Witaj. Instagram zarabia na reklamie. Marki mogą zamieszczać sponsorowane wpisy w ogólnym kanale oraz w kanałach użytkowników i za to płacą. [PO EDYCJI] Poza tym ostatnio Instagram wprowadził przycisk „shop now” (kup teraz), który wyświetla się pod sponsorowanymi postami oraz wpisy, które mogą linkować do stron zewnętrznych (poza apką), np. sklepów. Nie wiemy, czy Instagram pobiera opłaty za kliknięcie, czy w postaci prowizji od zakupu. Warto dodać, że Instagram udostępnił także niedawno API – specjalną platformę, która umożliwia jego biznesowym partnerom automatyzację procesu publikacji reklam oraz więcej danych do analizy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *